Nvidia tillkännager DLSS 3.5 med blixtrekonstruktion, vilket ökar RT-kvaliteten med en AI-tränad denoiser

By | August 23, 2023

Gamescom 2023 startade – som du kanske har märkt – och Nvidia presenterade DLSS 3.5, en ny version av DLSS som lägger till “ray reconstruction” – i huvudsak AI-justerad brusborttagning som ökar kvaliteten på strålspårningseffekter i RTX-grafikkort. Företaget tillkännagav också en ny community-remaster av legendariska Half-Life 2, nya DLSS 3- och Reflex-titlar och mycket mer.

Låt oss först ta upp det som är nytt i DLSS 3.5, för det är fascinerande. Den kritiska informationen här är att strålspårning i realtid förlitar sig på ett relativt litet antal strålar som sänds – säkerligen mycket mindre än en stråle per pixel – så vi har inte en fullständig bild av den “grundläggande sanningen”, vi har en bild med signal och brus. Detta innebär att ett bruselimineringssteg krävs för att fylla i de saknade pixlarna, vilket använder tekniker som tidsackumulering och rumslig interpolation för att generera en slutlig bild med högre kvalitet.

Så långt, så standard. Normalt justeras dessa denoisers manuellt, men innovationen är att Nvidia har tränat ett AI-nätverk (med fem gånger mer data än det brukade för att träna DLSS 3) som kan uppnå bättre resultat. Den kan använda olika metoder med olika strålspårningseffekter, känna igen bra pixlar och kassera dåliga pixlar och behålla de högfrekventa detaljerna som normalt skulle jämnas ut genom uppskalning.


Här är den officiella videon från Nvidia som visar den nya DLSS 3.5-sviten och blixtuppbyggnaden i Cyberpunk 2077.

Förutom att förbättra troheten, säger Nvidia att att ersätta flera brusreduceringssteg med en enda AI-tränad modell kan också leda till en liten prestandafördel. De visade ett exempel (i videon ovan) där Cyberpunk 2077 hoppade från ~104 till ~112fps med strålrekonstruktion aktiverad. Men i allmänhet bör vi förvänta oss “nästan samma” prestanda med funktionen påslagen.

Noterbart är att denna nya denoiser kräver ytterligare spelinformation för att fungera, så den måste läggas till av utvecklare per titel, snarare än att vara en universell uppdatering för varje befintlig RT-titel.

Strålrekonstruktion utförs dock på Tensor-kärnorna på Nvidia-grafikkort, så till skillnad från inramning kommer den här funktionen att vara tillgänglig på grafikkorten i RTX 20- och 30-serien, såväl som den senaste generationens grafikkort i 40-serien. Nvidia.



Radie-rekonstruktion läggs till först i banspårade spel eftersom de visar de största fördelarna eftersom de utnyttjar RT-effekter fullt ut. Den korta listan inkluderar Cyberpunk 2077:s Phantom Liberty-expansion, Portal med RTX och Alan Wake 2 – den sistnämnda som vi inte visste på förhand var en uttänkt titel. Det är tydligt att Remedy är i bra form, med 2019 års Control som fortfarande är en av de bästa RT-showcaserna, så att se dem anamma vägspårning är helt logiskt. (En trailer för Alan Wake 2 DLSS 3.5 är planerad att sändas live idag kl. 14.00 brittisk tid, med fler bilder från spelet och dess grafikteknik.)

De första DLSS 3.5-titlarna förväntas komma “i höst”. Dessutom integrerar tre verktyg för att skapa innehåll – Chaos Vantage, D5 Render och Nvidia Omniverse – även strålrekonstruktion för att förbättra bildvisualiseringen.

För mer information om hur strålrekonstruktion fungerar (och strålspårning i allmänhet) är det värt att läsa Nvidias DLSS 3.5 bloggartikel.

I en annan del av sin presentation tillkännagav Nvidia också Half-Life 2 RTX, ett community-projekt för att använda RTX Remix för att göra om den nyskapande Half-Life 2 med en lång rad teknologier, inklusive full ray tracing, DLSS 3, Reflex och RTX IO , i toppen av moderna tillgångar.

Spelet ser redan fantastiskt ut, tack vare arbetet från flera Half-Life-moddingteam som samlats i en ny grupp som heter Orbifold Stuidos, men Nvidia hoppas utan tvekan att projektets tillkännagivande kommer att få fler frivilliga att engagera sig. Om du är intresserad kan du gå till Nvidias Half-Life 2 RTX-webbplats.

På andra håll har DLSS 3-inramning tillkännagivits för Call of Duty: Modern Warfare 3, Payday 3 och Fortnite, medan MW3 och Payday 3 också är inställda på Reflex för att minska latensen. Nvidia-statistik tyder på att 90 procent av GeForce Experience-användare aktiverar Reflex när det erbjuds – även om det ofta är aktiverat som standard – vilket gör det till en mycket mer allmänt uppskattad funktion än strålspårning eller till och med DLSS, som har mer uppenbara nackdelar när det gäller prestanda eller bildkvalitet beroende på de valda inställningarna.


Här är en intressant video av Half Life 2 RTX-projektet som pågår.

Nvidia uppgav också att Xbox PC Game Pass-titlar kommer att finnas tillgängliga på GeForce Now från och med torsdagen (24 augusti) och detaljerade mer om sina ansträngningar på AI-drivna NPC:er, inklusive ‘NeMo SteerLM’, som gör att karaktärer kan svara mer realistiskt. sätt – Nvidia-bilder visar karaktärer med reglage för kreativitet, humor och giftighet.

Det ska bli intressant att se de första DLSS 3.5-titlarna i verkligheten, så håll utkik efter några intryck och recensioner när vi får en chans att kolla in dem.

Kvalitetsförbättringarna ser imponerande ut, och det ska bli intressant att se om vi ser samma AI-tränade denoiser som används i äldre RT-versioner – kontrollen kan se överraskande ut, till exempel…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *